Rozlúčte sa s akné zo stresu Tipy, ako zmierniť škvrnky spôsobené stresom

Akné a stres: tipy, ako sa stresu vyhnúť alebo ho zmierniť
Vznik pupienkov a akné môže byť spôsobený alebo spustený stresom

Pleť je odrazom našej fyzickej aj duševnej pohody. Keď sme v strese, trpí ním aj pleť, a to môže byť spúšťacím mechanizmom pre vznik pupienkov a akné. Názory odborníkov na to, čím stres spôsobuje akné, sa mierne líšia a vy si o tejto téme môžete zistiť viac v časti akné a stres.

Všetci sa ale zhodnú na tom, že čím menej stresu, tým lepšie pre telo, myseľ i pleť. V tomto článku načrtneme 10 krokov, ktoré môžete vyskúšať, aby ste znížili úroveň stresu a prospeli problematickej pleti so sklonom k akné.

Stres a akné: relaxácia upokojuje pleť
Relaxácia môže pomôcť k upokojeniu problematickej pleti
Základné informácie

Keď sa úroveň stresu zníži, kvalita života stúpa

Viac relaxácie v živote má viacero možných výhod. Vedeli ste napríklad, že zhruba 20 minút relaxácie urýchľuje hojenie malých raniek? Relaxácia uľahčuje regeneráciu a napomáha tlmeniu bolesti.

Čo máme ale na mysli, keď hovoríme o „relaxácii“? To je osobná vec každého z nás, vo svojom poňatí relaxácie sa jeden od druhého líšime. Niektorých  z nás upokojuje počúvanie hudby, iní na úplné „vypnutie“ potrebujú úplné ticho.

 Relaxácia pomáha zníženiu výskytu stresových pupienkov
Čaj a dobrá kniha: to je pre mnoho ľudí stelesnením relaxácie

Možno pomôže rozlíšenie medzi fyzickou, emočnou a kognitívnou relaxáciou:

  • Fyzická relaxácia znamená, že povolí napätie svalov, zníži sa krvný tlak a srdcová frekvencia a spomalí sa dýchanie.
  • Emočná relaxácie je upokojujúci pocit pohody a vnútorného pokoja.
  • Ku kognitívnej relaxáciu dochádza, keď si viete poradiť s myšlienkovými procesmi, ktoré prispievajú k pocitom úzkosti, potom sa cítite byť menej pod stresom a stabilnejší.

Keď niektorý z týchto faktorov nie je v rovnováhe, objaví sa stres. Je ale jasné, že stres nie je vždy negatívny. Je súčasťou života. Napríklad atlét nemôže dosiahnuť svoj cieľ v stave fyzickej relaxácie a aj kognitívny stres môže u niektorých ľudí a v niektorých situáciách pôsobiť stimulačne. Stály a každodenný stres ale zdraviu prospešný nie je. Je potrebné ujasniť si, aká kombinácia fyzickej, emočnej a kognitívnej relaxácie je vhodná pre vás osobne, a snažiť sa takýto stav dosiahnuť častejšie.

Techniky relaxácie

Dosiahnite tú správnu rovnováhu: 10 tipov, ako sa vysporiadať so stresom

Naše tipy na zníženie stresu a výskytu akné
Hladina stresu klesá, keď sú telo, myseľ a duša v harmónii

1. Ste na seba tvrdí?

Ako sa vidíte? Máte nereálne očakávania o tom, ako vás vidia ostatní? Je dobré si položiť tieto otázky, aby ste sa presvedčili, či na seba nie ste príliš prísni. Mnohí vinia médiá z toho, že v oblasti krásy nastavili nereálne ciele. Pocit, že sa vám tieto ciele stále nedarí dosiahnuť, je stresujúci – zvlášť v prípade, že je vaša pleť náchylná na akné. Tu nájdete viac informácií o psychologickom vplyve akné.

Skúste si pravidelne pripomínať, že nikto nie je dokonalý. Zamerajte sa na svoje silné stránky, oslavujte pozitíva a snažte sa zbytočne nezaoberať vecami negatívnymi. Tento dôležitý krok vám dodá viac vnútorného šťastia, budete sa medzi ostatnými cítiť pohodovejšie a šanca, že sa u vás objaví stresové akné, sa zníži.

2. Meditácia

Podľa mnohých ľudí je odpoveďou na každodenný kognitívny stres meditácia. Slovo „meditácia“ pochádza z latinského pojmu „meditatio“, čo znamená „myslieť“ alebo „byť ponorený v myšlienkach“. Meditácia je o umení „vypnúť“, načúvať sebe samému a zamerať sa na svoje telo, najmä na dýchanie. Je dôležité, aby ste meditovali tam, kde sa cítite naozaj dobre a kde vládne mier a pokoj.

Aplikácia „Headspace: Riadená meditácia“ vám pomôže každý deň na pár minút zabudnúť na stresy a napätie každodenného života a tak zredukovať stresom spôsobené akné.

3. Autogénny tréning

Autogénny tréning je technika, ktorá vám umožní regulovať svoj dych a srdcový rytmus a dosiahnuť relaxáciu tela slovnými pokynmi. Niekedy ju prirovnávajú k hypnóze. Ide o sériu šiestich cvičení, ktorých zvládnutie vyžaduje čas, prax a odhodlanie. Keď sa ich však naučíte, môžu byť účinným spôsobom, ako dosiahnuť hlbokú relaxáciu, zvládnuť chronický stres a zabrániť vzniku stresových škvrniek.

4. Jóga

Jóga je zdraviu prospešnou zmesou oddychu a pohybu a pozitívnym a upokojujúcim vplyvom na telesnú a duševnú pohodu. Môže prospieť i vašej koži. Len pár cvikov jogy denne môže priniesť úžasné výsledky a mnoho ľudí zachová tejto technike vernosť po celý ďalší život. Tu nájdete 48 cvikov jogy pre boj so stresom.

5. Vyspite sa do krásy

Každý, kto sa niekedy po nepokojnej noci cítil náladový a podráždený, vie, aký dôležitý je pre relaxáciu a rovnováhu kvalitný nočný spánok. Aj vaša pleť na svoje zotavenie a regeneráciu potrebuje spánok. V štúdiách sa zistilo, že príliš málo spánku podporuje vznik zápalu – čo je jedna z príčin akné.1

Koľko spánku potrebujete, to záleží na každom jednotlivcovi, zvyčajne sa za optimálne považuje šesť až osem hodín spánku denne. Tu vám navrhneme niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu rýchlo a hlboko zaspať:

  • Presvedčte sa, že je vo vašej spálni úplná tma
  • Ideálna teplota je niekde medzi 15 ° C a 18 ° C
  • Spálňu používajte iba na spánok: v spálni nepracujte, nesledujte televíziu ani nehrajte počítačové hry.

6. Snažte sa prácu brať viac uvoľnene

Svet, v ktorom pracujeme, naberá na rýchlosti a zložitosti. Očakáva sa od nás, že zvládneme viac úloh v kratšom čase a tlak, aby sme boli „vždy v obraze“, môže byť značný. Z toho sú niektorí ľudia nešťastní a frustrovaní, môžu sa objaviť stresové škvrny. Snažte sa vyniknúť bez toho, aby ste si stres pustili k telu. Kľúčom k čo najvyššej produktivite a k minimalizácii stresu je naplánovať si deň tak, aby ste sa mohli riadiť jasným harmonogramom a aby ste vedeli, na čom budete pracovať a kedy. Snažte sa počas dňa zaradiť krátke prestávky.

7. Doprajte si deň starostlivosti „wellness“

Nájdite si upokojujúci rituál, ktorý vám pomôže znížiť stres, a odmeňujte sa vždy, keď začne byť tlak príliš veľký. Môže ísť o relaxačný kúpeľ s pleťovou maskou, po ktorej sa necháte chvíľu rozmaznávať starostlivosťou, každomesačná návšteva kúpeľov, sauny alebo termálnych kúpeľov, či pravidelné masáže. Nech už si zvolíte čokoľvek, doprajte svojmu telu a mysli čas na to, aby si tú chvíľu naozaj prežili. Tým ľahšie dosiahnete úľavu od napätia, posilníte ducha a vyhnete sa stresujúcemu akné.

8. Buďte fit

Všetci poznáme ten dobrý pocit po dlhej prechádzke alebo behu na čerstvom vzduchu: naša myseľ je bdelá, telo sa cíti skutočne nažive a pleť má svieži a žiarivý vzhľad. Cvičenie však nie je prínosom len pre telo. Uvoľňujú sa hormóny šťastia, ktoré prispievajú k pokoju a pocitu sebavedomia, a zlepší sa nám nálada. Viac si môžete prečítať v časti Akné a šport.

„7-minútové cvičenie“ zostavené vedcami zaoberajúcimi sa športom z Inštitútu pre ľudskú výkonnosť (Human Performance Institute) v Orlande na Floride zahŕňa 12 cvikov pre vyššiu zdatnosť celého tela. Je vysoko intenzívne a ľahko realizovateľné aj doma. Viac informácií o tomto cvičení a o aplikáciách, ktoré vás touto rutinou prevedú, nájdete na internete.

9. Zdravá výživa

Zdravá výživa pomôže vášmu telu lepšie sa so stresom vyrovnať. Čo by teda malo byť na jedálnom lístku? Na živiny bohaté, vyvážené a prirodzené potraviny a veľa čerstvých a surových plodín. Dodávajú vitamíny a minerály, ktoré sú práve v období stresu také dôležité. Káva, čaj, cukor a energetické nápoje nie sú vhodné, pretože telo skôr povzbudzujú, než aby mu pomohli uvoľniť sa.

Zdravé stravovacie návyky sú pre osoby trpiace akné obzvlášť dôležité. Viac informácií nájdete v článkoch Akné a výživa: základné informácie a Aké zmeny v jedálničku môžu prospieť mojej pleti?

10. Rovnováha medzi prácou a súkromným životom

Rovnováha medzi prácou a životom sa odvíja od vzťahu medzi vaším profesionálnym a súkromným životom, ktorý by mal byť čo najvyváženejší. Nie je problém na krátku dobu zanedbať jedno v prospech druhého, ale dlhodobá nerovnováha vedie k pocitu nespokojnosti a k stresu. Kritickým faktorom je často to, ako nakladáte s časom. Preto sa nenechávajte pohltiť činnosťami, kde sa časom ľahko plytvá: sledovanie sociálnych médií, aktualizácie príspevkov a prehliadanie internetu trvá dlhšie, než by sa zdalo. Snažte sa nastaviť si jasné priority. To vám pomôže rozoznať to dôležité od menej dôležitého.

Môžeme vám pomôcť? Váš osobný poradca pre pleť (Pure Skin Coach) bude pripravený, keď budete pripravení vy. Proste si len stiahnite aplikáciu, zaregistrujte sa a pripojte sa.

1 The Effects of Relaxation Before or After Skin Damage on Skin Barrier Recovery: A Preliminary Study (Vplyv relaxácie pred poškodením kože či po ňom na obnovu kožnej bariéry: predbežná štúdia), Robinson, Hayley MSc; Jarrett, Paul FRCP, FRACP; Broadbent, Elizabeth PhD, Psychosomatic Medicine: Október 2015 Zväzok 77 Vydanie 8 str. 844-852

Eucerin Exkluziv Klub

Staňte sa členom!

  • Ponúkame užitočné informácie, ako správne ošetrovať rôzne typy pleti.
  • Budete dostávať správy o novinkách a výhodných akčných ponukách ako prví.
  • Môžete sa zúčastniť súťaží a exkluzívnych testovaní produktov zadarmo.

exkluziv klub

Registračný formulár