Deprese a akné

Depresia z akné: Aký môže mať akné psychický dopad?

6 min čítanie
Zobraziť viac

Dôsledky života s akné

Aký môže mať akné psychický dopad?

Facebook, Instagram, filmy, titulné stránky časopisov. Čokoľvek, na čo si spomeniete. Kamkoľvek sa pozrieme, všade nás obklopujú zábery krásnych ľudí. Je ľahké zabudnúť na to, že prešli významnými úpravami.
Tento článok je venovaný špecifickým tlakom, ktorými môže pekný vzhľad pôsobiť na ľudí s akné. Tu vysvetľujeme súvislosť medzi akné, úzkosťou a depresiou a máme zopár návrhov, ako si zachovať pozitívny postoj.

Čo je to stres a ako k nemu dochádza?

Stres je veľmi individuálna záležitosť: na niektorých ľudí má stimulujúci vplyv, pre iných predstavuje veľký tlak.1. Ľudia pod tlakom reagujú rôzne: niektorí, keď sa ocitnú v konfrontácii so zdanlivo malicherným problémom, podliehajú panike, iní naopak zostávajú pokojní, hoci sa musia popasovať s veľkými ťažkosťami. Existuje rozdiel medzi „pozitívnym stresom“ (eustres) a „negatívnym stresom“ (distres). V stresových situáciách telo produkuje hormóny, ako sú adrenalín a kortizol, stúpa krvný tlak a telo prechádza do pohotovostného režimu. Z hľadiska prežitia bolo pre našich predkov v nebezpečných situáciách výhodné byť v toto stave, keďže si udržiavali schopnosť bojovať alebo naopak, utiecť.

Stres má rôzne príčiny. Môžu k nim patriť: psychická záťaž, frustrácia v práci, nadmerná záťaž v osobnom živote, problémy s príbuznými, priateľmi, či chorobou. Tlak neustále rastie priamoúmerne s tým, ako majú ľudia pocit, že sa od nich očakáva, aby skvelo vyzerali, boli zdraví, športovali, udržiavali si priateľstvá, boli dobre informovaní atď. – a to všetko naraz. Mnohí z nás samozrejme považujú za čím ďalej, tým viac náročnejšie sa s týmito neustále narastajúcimi nárokmi vyrovnať. A dôsledky sú očividné: počet psychických porúch, ktoré vyvrcholia vyhorením, každým rokom narastá.2

Ako môže stres spôsobiť alebo vyvolať akné?

Stres môže narušiť metabolizmus: môžete mať ťažkosti so spánkom, vaše trávenie nefunguje tak ako má, môžete sa cítiť deprimovaní, podráždení a rozhodení. U mnohých ľudí sa to čoskoro prejaví na pleti: začne svrbieť s tendenciou k začervenaniu a objavia sa vyrážky. Emocionálny stres sa už dlhšiu dobu spája s akné, ale výskum naznačuje, že až donedávna veda podceňovala dopad, ktorý má na závažnosť akné.1

Pod stresom naše telo produkuje hormóny (napr. kortizol a adrenálne androgény), neuropeptidy (nervové proteíny, ako sú endorfíny a inzulín) a zápalové cytokíny (malé proteíny vyvolávajúce zápaly), ktoré ovplyvňujú správanie mazových žliaz a môžu zhoršiť akné.1 O mazových žľazách sa dozviete viac v článkoch Príčiny a spúšťacie mechanizmy akné a Akné a hormóny. Veľa výskumných správ, z ktorých mnohé vychádzajú z dotazníkov, naznačujú, že pacienti s akné spájajú svoj stav so stresom, pričom 50 % a 80 % z nich súhlasí s tvrdením, že stres akné zhoršuje.1 Jedna štúdia ukazuje, že pacienti s akné reportovali medzi stresujúcou epizódou a zhoršením akné dobu meškania v dĺžke dvoch dní.1 Dôsledkom enormného stresu je aj to, že niektorí ľudia si svoje vyrážky vytláčajú. To môže spustiť šírenie baktérie, spôsobiť ďalšie zápaly a mierne príznaky akné sa bohužiaľ zhoršia. Tento stav má názov akné excoriée a viac sa o ňom dozviete v článku Rôzne typy akné. Výskum ďalej ukázal, že akonáhle sa objavia nedokonalosti pleti, stres spomaľuje hojenie rán až o 40 %3, takže je pravdepodobné, že zahojenie vyrážok bude trvať dlhš.

Výskum Univerzitnej dermatologickej kliniky pri Lekárskej fakulte Stanfordskej univerzity odhaľuje patogénnu (tj. ochorenie spôsobujúcu) koreláciu medzi chronickým stresom a zhoršením akné. 4 Keď stúpali úrovne stresu zúčastnených študentov – počas skúškového obdobia a pod akútnym výkonnostným tlakom, spolu so súvisiacim nedostatkom spánku a zmenami v stravovacích návykoch, bola pozorovaná zvýšená intenzita bolesti a výrazné predĺženie procesu hojenia rán. Okrem toho sa stav pokožky zhoršil.

Ako vyzerá akné spôsobené stresom?

Akné spôsobené stresom sa pravdepodobne prejaví vo forme výskytu väčšieho počtu čiernych bodiek (uzavretých komedónov), bielych bodiek (otvorených komedónov) a vyrážok. O vzhľade týchto rôznych typov nedokonalostí pleti sa môžete dozvedieť viac v článku Príčiny a spúšťacie mechanizmy akné. Existuje veľa rôznych foriem akné a viac sa o nich dočítate v článku Rôzne typy akné.

Keď sa úroveň stresu zníži, kvalita života stúpa

Viac relaxácie v živote má viacero možných výhod. Vedeli ste napríklad, že zhruba 20 minút relaxácie urýchľuje hojenie malých raniek? Relaxácia uľahčuje regeneráciu a napomáha tlmeniu bolesti.

Čo máme ale na mysli, keď hovoríme o „relaxácii“? To je osobná vec každého z nás, vo svojom poňatí relaxácie sa jeden od druhého líšime. Niektorých  z nás upokojuje počúvanie hudby, iní na úplné „vypnutie“ potrebujú úplné ticho.

Možná pomůže rozlišení mezi fyzickou, emoční a kognitivní relaxací:

Možno pomôže rozlíšenie medzi fyzickou, emočnou a kognitívnou relaxáciou:

- Fyzická relaxácia znamená, že povolí napätie svalov, zníži sa krvný tlak a srdcová frekvencia a spomalí sa dýchanie.

- Emočná relaxácie je upokojujúci pocit pohody a vnútorného pokoja.

- Ku kognitívnej relaxáciu dochádza, keď si viete poradiť s myšlienkovými procesmi, ktoré prispievajú k pocitom úzkosti, potom sa cítite byť menej pod stresom a stabilnejší.

Keď niektorý z týchto faktorov nie je v rovnováhe, objaví sa stres. Je ale jasné, že stres nie je vždy negatívny. Je súčasťou života. Napríklad atlét nemôže dosiahnuť svoj cieľ v stave fyzickej relaxácie a aj kognitívny stres môže u niektorých ľudí a v niektorých situáciách pôsobiť stimulačne. Stály a každodenný stres ale zdraviu prospešný nie je. Je potrebné ujasniť si, aká kombinácia fyzickej, emočnej a kognitívnej relaxácie je vhodná pre vás osobne, a snažiť sa takýto stav dosiahnuť častejšie.

Dosiahnite tú správnu rovnováhu: 10 tipov, ako sa vysporiadať so stresom

1. Ste na seba tvrdí?

Ako sa vidíte? Máte nereálne očakávania o tom, ako vás vidia ostatní? Je dobré si položiť tieto otázky, aby ste sa presvedčili, či na seba nie ste príliš prísni. Mnohí vinia médiá z toho, že v oblasti krásy nastavili nereálne ciele. Pocit, že sa vám tieto ciele stále nedarí dosiahnuť, je stresujúci – zvlášť v prípade, že je vaša pleť náchylná na akné.Tu nájdete viac informácií o psychologickom vplyve akné.

Skúste si pravidelne pripomínať, že nikto nie je dokonalý. Zamerajte sa na svoje silné stránky, oslavujte pozitíva a snažte sa zbytočne nezaoberať vecami negatívnymi. Tento dôležitý krok vám dodá viac vnútorného šťastia, budete sa medzi ostatnými cítiť pohodovejšie a šanca, že sa u vás objaví stresové akné, sa zníži.

2. Meditácia

Podľa mnohých ľudí je odpoveďou na každodenný kognitívny stres meditácia. Slovo „meditácia“ pochádza z latinského pojmu „meditatio“, čo znamená „myslieť“ alebo „byť ponorený v myšlienkach“. Meditácia je o umení „vypnúť“, načúvať sebe samému a zamerať sa na svoje telo, najmä na dýchanie. Je dôležité, aby ste meditovali tam, kde sa cítite naozaj dobre a kde vládne mier a pokoj.

3. Autogénny tréning

Autogénny tréning je technika, ktorá vám umožní regulovať svoj dych a srdcový rytmus a dosiahnuť relaxáciu tela slovnými pokynmi. Niekedy ju prirovnávajú k hypnóze. Ide o sériu šiestich cvičení, ktorých zvládnutie vyžaduje čas, prax a odhodlanie. Keď sa ich však naučíte, môžu byť účinným spôsobom, ako dosiahnuť hlbokú relaxáciu, zvládnuť chronický stres a zabrániť vzniku stresových škvrniek.

4. Jóga

Jóga je zdraviu prospešnou zmesou oddychu a pohybu a pozitívnym a upokojujúcim vplyvom na telesnú a duševnú pohodu. Môže prospieť i vašej koži. Len pár cvikov jogy denne môže priniesť úžasné výsledky a mnoho ľudí zachová tejto technike vernosť po celý ďalší život.

5. Vyspite sa do krásy

Každý, kto sa niekedy po nepokojnej noci cítil náladový a podráždený, vie, aký dôležitý je pre relaxáciu a rovnováhu kvalitný nočný spánok. Aj vaša pleť na svoje zotavenie a regeneráciu potrebuje spánok. V štúdiách sa zistilo, že príliš málo spánku podporuje vznik zápalu – čo je jedna z príčin akné.5

Koľko spánku potrebujete, to záleží na každom jednotlivcovi, zvyčajne sa za optimálne považuje šesť až osem hodín spánku denne. Tu vám navrhneme niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu rýchlo a hlboko zaspať:

- Presvedčte sa, že je vo vašej spálni úplná tma
- Ideálna teplota je niekde medzi 15 ° C a 18 ° C
- Spálňu používajte iba na spánok: v spálni nepracujte, nesledujte televíziu ani nehrajte počítačové hry.

6. Snažte sa prácu brať viac uvoľnene

Svet, v ktorom pracujeme, naberá na rýchlosti a zložitosti. Očakáva sa od nás, že zvládneme viac úloh v kratšom čase a tlak, aby sme boli „vždy v obraze“, môže byť značný. Z toho sú niektorí ľudia nešťastní a frustrovaní, môžu sa objaviť stresové škvrny. Snažte sa vyniknúť bez toho, aby ste si stres pustili k telu. Kľúčom k čo najvyššej produktivite a k minimalizácii stresu je naplánovať si deň tak, aby ste sa mohli riadiť jasným harmonogramom a aby ste vedeli, na čom budete pracovať a kedy. Snažte sa počas dňa zaradiť krátke prestávky.

7. Doprajte si deň starostlivosti „wellness“

Nájdite si upokojujúci rituál, ktorý vám pomôže znížiť stres, a odmeňujte sa vždy, keď začne byť tlak príliš veľký. Môže ísť o relaxačný kúpeľ s pleťovou maskou, po ktorej sa necháte chvíľu rozmaznávať starostlivosťou, každomesačná návšteva kúpeľov, sauny alebo termálnych kúpeľov, či pravidelné masáže. Nech už si zvolíte čokoľvek, doprajte svojmu telu a mysli čas na to, aby si tú chvíľu naozaj prežili. Tým ľahšie dosiahnete úľavu od napätia, posilníte ducha a vyhnete sa stresujúcemu akné.

8. Buďte fit

Všetci poznáme ten dobrý pocit po dlhej prechádzke alebo behu na čerstvom vzduchu: naša myseľ je bdelá, telo sa cíti skutočne nažive a pleť má svieži a žiarivý vzhľad. Cvičenie však nie je prínosom len pre telo. Uvoľňujú sa hormóny šťastia, ktoré prispievajú k pokoju a pocitu sebavedomia, a zlepší sa nám nálada. Viac si môžete prečítať v článku Akné a šport.

9. Zdravá výživa

Zdravá výživa pomôže vášmu telu lepšie sa so stresom vyrovnať. Čo by teda malo byť na jedálnom lístku? Na živiny bohaté, vyvážené a prirodzené potraviny a veľa čerstvých a surových plodín. Dodávajú vitamíny a minerály, ktoré sú práve v období stresu také dôležité. Káva, čaj, cukor a energetické nápoje nie sú vhodné, pretože telo skôr povzbudzujú, než aby mu pomohli uvoľniť sa. Zdravé stravovacie návyky sú pre osoby trpiace akné obzvlášť dôležité. Viac informácií nájdete v článku Akné a výživa.

10. Rovnováha medzi prácou a súkromným životom

Rovnováha medzi prácou a životom sa odvíja od vzťahu medzi vaším profesionálnym a súkromným životom, ktorý by mal byť čo najvyváženejší. Nie je problém na krátku dobu zanedbať jedno v prospech druhého, ale dlhodobá nerovnováha vedie k pocitu nespokojnosti a k stresu. Kritickým faktorom je často to, ako nakladáte s časom. Preto sa nenechávajte pohltiť činnosťami, kde sa časom ľahko plytvá: sledovanie sociálnych médií, aktualizácie príspevkov a prehliadanie internetu trvá dlhšie, než by sa zdalo. Snažte sa nastaviť si jasné priority. To vám pomôže rozoznať to dôležité od menej dôležitého.


1 Impact of psychological stress on acne. Jović et al. Acta Dermatovenerol Croat 2017; 25(2): 133-141

2 http://www.gostress.com/stress-facts/

3 Marucha PT, Kiecolt- Glaser JK, Favagehi M. Mucosal wound healing is impaired by examination stress. Psychosom. Med. 1998; 60: 362-5.

4 http://jamanetwork.com/journals/jamadermatology/fullarticle/479409

5 The Effects of Relaxation Before or After Skin Damage on Skin Barrier Recovery: A Preliminary Study (Vplyv relaxácie pred poškodením kože či po ňom na obnovu kožnej bariéry: predbežná štúdia), Robinson, Hayley MSc; Jarrett, Paul FRCP, FRACP; Broadbent, Elizabeth PhD, Psychosomatic Medicine: Október 2015 Zväzok 77 Vydanie 8 str. 844-852

Odporúčané produkty

Nájsť najbližšiu lekáreň s výrobkami Eucerin